mandag den 21. marts 2022

Nye kartofler

 Jeg lægger kartofler i dag. Som sidste år er det kartofler af egen avl. De er ikke forspirede, for jorden er stadigvæk kold der hvor de ligger, og det er netop derfor jeg lægger dem nu. De stod i det øverste bed ved vejen, og jorden må være perfekt til kartofler for de er enormt flotte og ser ud som nye kartofler. De er flottere end de dyreste kartofler man kan købe i supermarkedet, og det er næsten synd af bruge dem som læggekartofler. På den anden side er det relativt dyrt at købe læggekartofler og jeg ved at de her er gode og giver et stort udbytte. Jeg tror det er Sava men jeg er ikke helt sikker for det er to år siden jeg købte dem.

Der er masser af teorier om hvornår man skal lægge kartofler, og med forspiring osv. men min erfaring er at de kommer op af jorden uanset. Jeg har dog fundet ud af at de ikke må være alt for små. Så tar det for lang tid før toppen bliver stor nok til at danne knolde og udbyttet bliver lille. For en bonde er det ligegyldigt, for han sprøjter mod skimmelsvamp og så kan de fortsætte med at vokse til ud på efteråret. Det er umuligt uden sprøjtegifte. Allerede i juli begynder de at få skimmel. Så gælder det om at fjerne alle angrebne blade med det samme, men alligevel er planterne så hårdt angrebne i begyndelsen af august at man er nødt til at hive toppen op. Hvis man er heldig kan man vente til midt i august. Man skal sætte en fod på hver side af toppen og hive den op uden at hive knoldene med op. Og så lader man knoldene blive liggende i jorden. Når træerne smider bladene river man dem sammen, lægger dem oven på kartoffelbedet og lægger nogle grene og kviste ovenpå, så bladene ikke blæser væk. Det holder jorden relativt frostfri, og så kan man skrabe grene og blade tilside i løbet af vinteren og grave kartoflerne op efterhånden som man får brug for dem. 

Jeg bruger heller ikke de helt store kartofler som læggekartofler, for det er unødvendigt. Desuden skal man undgå at lægge kartofler som har det mindste tegn på sygdom, eller som er blevet beskadiget under opgravningen. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar