tirsdag den 8. marts 2022

En meget våd køkkenhave

 Vinteren 2020 var meget våd og køkkenhaven blev oversvømmet.


Eftersom naboen skull af med noget jord spurgte han mig og jeg ville ha det og det ville jeg gerne. Jeg gravede 60 cm ned til leret fyldte 20-30 cm i hullet og lagde mulden ovenpå igen. Ikke over hele køkkenhaven, men det blev til nogle huller.


Men som man kan se nedenunder hjalp det ikke meget. Det der ligner muldvarpeskud er huller jeg har gravet for at se hvor hurtigt vandet falder.


I mens vandet stod højt satte jeg en pind i hvert hul. Jeg havde skrabet et par cm af barken i en ring, og mast pinden ned til ringen nåede vandet. I weekenden var vandet væk igen men jeg kunne så hvor højt der har stået.


Siden har jeg klippet alle pindene, så de rager 20 cm over ringen hvor vandet har stået. Jeg vil så grave en grøft tværs hen over køkkenhaven og fordele jorden så godt som muligt på den resterende del af køkkenhaven. Det optimale ville være hvis jeg kunne hæve niveauet 20 cm men så meget jord får jeg slet ikke til rådighed, men 10 cm ville også hjælpe.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar