fredag den 25. marts 2022

Lang weekend

 Lige som sidste weekend har jeg en lang weekend igen. Dvs. jeg har fri fredag og mandag. Det går bedre med føddene. Podagraen er ganske vist væk, men hvis jeg træder forkert gør det enormt ondt. Det kan være et begyndende træthedsbrud, jeg ved det ikke, men det er i hvert fald ikke podegra. Jeg tænker at hvis bare jeg er forsigtig går det nok over. Det lader til at Kim og Carsten er med på at jeg holder fri hver fredag, så der er da håb om at mine fødder får mulighed for at restituere. I går satte Jens, vores landmålermedhjælper, og jeg fem huse af i Hillerød og der var også ganske ujævnt, men i det mindste er der ikke mudret længere, så det går noget bedre med at færdes på byggepladserne. Jeg vil fortsætte med at ordne min køkkenhave, men det bliver med vandrestøvler og ikke træsko. 

Og i eftermiddag vil jeg cykle en tur ud til Hellebæk Kohave. Jeg har lagt masser af billeder ud derfra og der kommer flere i dag. Området bliver formodentlig en del af en kommende naturnationalpark. Dem vil de jo helst ikke ha i Jylland, for jyderne er ekstremt bange for vilde og farlige dyr, men den kommende naturnationalpark bliver hilst velkommen af Helsingør Kommune. Det bliver nu næppe meget anderledes end nu, hvor farligt kvæg med lange og spidse horn går rundt og græsser. En del af skoven hører under Hellebæk Kohave, og jeg er da ind i mellem stødt på en flok kvæg som spærrede den skovvej jeg var på vej henad. Hvis det har været en løbetur, er jeg stoppet med at løbe og forsigtigt passeret dem gående. Jeg har da også set cyklister vende rundt og cykle den anden vej når en flok farlige vilde dyr har spærret vejen. Jeg går da også i en stor bue rundt om dem, hvis de er ude på overdrevene. Men jyderne vil helst ikke ha den slags naturnationalparker med vilde og farlige dyr. Det er nu lidt besynderligt at jyderne er så bange for naturen. I Jægersborg Dyrehave er jeg da også stødt på en kronhjort i brunst der stod og brølede, og den så ret stor og farlig ud med et kæmpestort gevir, så jeg valgte at gå en anden vej. 

Nu får de naturnationalparkerne i Jylland selv om de ikke vil ha dem, og om en generation eller to har befolkningen derovre vel også vænnet sig til at der også kan være store dyr med spidse horn i naturen. Her i Helsingør Kommune ser langt de fleste frem til at vi får en naturnationalpark, for det kommer jo til at betyde at vi får et større sammenhængende naturområde end Hellebæk Kohave, og på trods af de vilde køer med de spidse horn, så er det et meget populært udflugtsmål. Det er også derfor jeg vil derud i dag, for i weekenderne er der tit for mange mennesker. Før corona var der ikke så mange, men det er der desværre nu, selv om caféerne er åbne igen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar