torsdag den 13. april 2023

Træning på level 1

Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at begynde at træne i fitnesscentret igen, efter at det blev forbudt den 19. marts 2020, for jeg tænkte at jeg med min alder alligevel aldrig kunne blive lige så stærk som før nedlukningen, og så kunne det være ligegyldigt. Men da jeg i efteråret købte mig en blodtryksmåler fordi jeg undrede mig over at jeg altid var ør i hovedet når jeg kom hjem fra arbejde, og mistænkte det for at det kunne skyldes et for højt blodtryk, så ændrede jeg mening. Blodtrykket var tårnhøjt. Den mest effektive metode til at sænke blodtrykket er løbetræning, eller i hvert fald træning hvor pulsen kommer meget højt op, og jeg kunne på grund at problemerne med fødderne ikke løbetræne. 

Da jeg ikke synes at det er sjovt at cykle rundt i mørke en råkold efterårsdag, efter en lang dag på jobbet, meldte jeg mig ind i fitnesscentret igen.  Og jeg tog fejl. Efter kun fem måneders træning har jeg allerede denne samme styrke som før nedlukningen. En del af forklaringen skyldes nok at mit arbejde til tider er er ret hårdt, og desuden er der kolonihaven.

Jeg træner i Fitness World der her i Helsingør minder lidt om noget fra en gammel Rocky film. Der er fem forskellige planer og de tre største planer, eller etager, er inddelt i flere rum, hvilket utvivlsomt skyldes at det har været umuligt eller for dyrt at fjerne de bærende vægge. De mange etager gør at der er en frygtelig masse trapper, og som mit højre knæ har det, er det rigtig skidt. 

Men heldigvis kan jeg godt træne på level 1. Det er der alle spritterne træner. Det er kælderplanet der kun befinder sig tre trappetrin lavere end indgangen, og receptionen. Kælderplanet består at fire rum der to og to ligger i forlængelse af hinanden og adskilt af en gang. Mod syd er det ene rum til tung vægttræning med squat og dødløft og det andet til træning med reb, og man kan hænge i nogle stænger elłer  træne med kettlebells. I de andre to rum holder spritterne til. Det er især ældre og midaldrende uden ret meget styrke og nybegyndere. Rummene er udelukkede udstyret med træningsmaskiner og der er ingen frie vægte. Spritterne afspritter konstant det hele, nogle af dem endda både før og efter træningen. Det er ikke fordi de lider af coronagalskab, sådan var det også før pandemien ramte Danmark. Der er en enkelt maskine til træning af mavemusklerne som jeg synes er meget god, men eller træner jeg ikke ret meget sammen med spritterne. Om ikke andet fordi det er meget ilde set ikke at afspritte konstant, og man kan risikere at blive irettesat hvis man ikke afspritter. Normalt bryder jeg den uskrevne lov om at spritte af, men da jeg følte mig tvunget til at træne sammen med spritterne i dag, så gjorde jeg det nødtørftigt fordi jeg ikke gad at bruge tid på at diskutere idiotien i den konstante afspritning. 

På level 2, der sådan set er 1 . sal selv om den ligger direkte over kælderen, er der især løbemaskiner, kondicykler og trædemøller. Man kan også træne med håndvægte op til 20 kg, og der er et par maskiner med snoretræk. Altså maskiner med en stålwire. Level 3 er 2. sal direkte over 1.sal og det er her det meste af styrketræningen foregår. Om eftermiddagen er her propfyldt med især unge mænd, men også en del unge kvinder og midaldrende mænd i god for. Der kan virkelig være hektisk her, og de færreste gider spritte af. Hvis alle begyndte på det her, skulle folk bruge halvdelen af tiden på at spritte af, eller vente på at andre sprittede af, eftersom folk konstant skifter håndvægte og vægtskiver.
På level 4 der egentlig er 3. sal men kun en halv etage forskudt og på den anden side af trappen kan man træne mave- og rygmuskler og lave udstrækning. Level 5, der er 4. sal  beliggende direkte over 2. sal, bevæger jeg mig aldrig på på, det er for mærkeligt. Her cykler en masse mennesker helt vildt uden at komme nogen vegne.

Blodtrykket var faldet lidt her til morgen men stadigvæk højt. 

Det er en måned siden mit blodtryk sidst var så højt om morgenen. 

Jeg trænede fra halv ti til halv til halv tolv, altså to timer og det fik da blodtrykket til at falde en smule.

Jeg satser på at træne igen i overmorgen, altså på lørdag, og så håber jeg godt nok at jeg kan komme op ad trapperne, uden de store problemer, så jeg slipper for at træne sammen med spritterne. Alene den evindelige afspritning er træls nok i sig selv, men derudover er det langt mere effektivt at træne med frie vægte end med maskiner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar