fredag den 14. april 2023

Køb aldrig en kasse øl

Ken sagde engang til mig, at han aldrig købte en kasse øl, for hvis han gjorde, så drak han dem. Det var umuligt for ham at have en kasse øl stående i længere tid. Jeg har det på samme måde. Hvis jeg køber en ramme dåseøl med 24 dåser, så drikker jeg dem. Ikke på en dag ganske vist, men formodentlig er de allerede væk den næste dag. Eneste undtagelse var, da der blev indført påbud om brug af mundbind, når man handlede ind. Der købte jeg hundredevis af dåseøl mere end 500 dåser, og stablede dem op nede i kælderen. Lige lidt hjalp det. Marianne gik på druk, så allerede et par måneder senere var jeg alligevel nødt til at iføre mig mundbleen, og handle ind. Marianne havde ganske vist selv købt øl ind i mellem, bare ikke i de mængder som hun selv konsumerede 

Men normalt, altså når man ikke er nødt til at handle ind iført mundble, så køber jeg præcis den mængde alkohol, som jeg mener at få brug for i løbet af dagen og aftenen. Så i onsdags f.eks., da jeg drak en flaske rødvin og to øl, så havde jeg købt en flaske rødvin og to øl. Hvis jeg havde købt en flaske rødvin og fire øl, så havde jeg drukket en flaske rødvin og fire øl. Hvis jeg havde købt en flaske rødvin og en sixpack, havde der muligvis været en eller to øl i overskud, men med alvorlig risiko for at de overskydende øl blev drukket den næste formiddag. I forgårs købte og drak jeg, så kun to øl, som led i et videnskabeligt eksperiment. Jeg har jo for længst konstateret at mange øl får mit blodtryk til at stige væsentligt, men mente at have konstateret, at et par enkelte øl kunne få det til at falde. Lige efter at jeg havde drukket dem, steg blodtrykket lidt, for derefter at falde, til et lidt lavere blodtryk end før jeg drak øllene. Effekten var desværre kortvarig, for en eller to timer senere, steg det igen. Så jeg kan hermed konstatere at alkohol ikke er det mest effektive blodtrykssænkende middel der findes. I går drak jeg så for en sjælden gangs skyld ingenting.

Men i dag er det jo fredag og på en normal fredag plejer jeg at indtage 10-12 genstande, nogle gange mere. Som regel plejer jeg at prøve at holde det på 10-12 genstande, for mere end det, giver næsten med garanti tømmermænd i et eller andet omfang. Så en typisk fredag køber jeg enten to sixpack eller en flaske vin og en sixpack. Det hænder selvfølgelig at de slipper op inden at jeg skal i seng. Føtex har åben til klokken 9 om aftenen på hverdage, så det hænder at jeg henter ekstra forsyninger. Hvis Føtex er lukket affinder jeg mig med skæbnen, selv om jeg sagtens kunne gå ned til 7eleven på stationen, men det gør jeg aldrig, og øllene dernede er også alt for dyre. Det er dog hændt flere gange, at jeg har købt nogle øl i 7eleven, hvis jeg er kommet sent hjem med toget og alligevel er dernede, men det er sjældent det sker.

Så i dag planlægger jeg, at købe en enkelt sixpack, for det er sgu lidt sjovere at drikke øl frem for pebermyntete, selv pebermyntete smager ganske fremragende. Men det bliver kun en enkelt sixpack. Både fordi jeg tænker, at alkohol kan have en negativ effekt på inflammationen i mit knæ, og fordi jeg har tænkt mig at træne i fitnesscentret i morgen, så tidligt som muligt, og det fungerer altså ikke, hvis man har tømmermænd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar