tirsdag den 11. april 2023

Den mentale revolution

Marianne er her ikke, og der er ikke så meget jeg kan foretage mig, så jeg kan lige så godt fortsætte med at skrive om alt det, der er galt i Danmark, og for så vidt i resten af verden, og listen er meget, meget lang.

Man kan tage sådan noget som mink. I resten af Europa er de ved at forbyde minkproduktion, fordi den er så dybt amoralsk og barbarisk. Man bruger industrifisk som foder til minkene, der lever under kummerlige forhold, for at især rige kinesere kan få sig en pels. Argumentet for at genstarte minkproduktionen er at minkene ellers ville blive opdrættet i Kina under meget værre forhold. Der er bare det at i Kina opdrættede man ind til for nylig hunde, så man kunne spise dem og det var med garanti ikke lovligt at opdrætte hunde i Danmark, så de kunne blive brugt som mad i Kina, selv om hundene med garanti ville være blevet opdrættet under langt bedre forhold i Danmark end i Kina. Så hvorfor er det at danskerne synes at det ville være forfærdeligt at opdrætte hunde og katte, under samme forhold som man opdrætter mink? Hvorfor er det, at det er synd for hunde og katte, mens det er ligegyldigt med minkene? Det skal man være ærkedansker for at forstå, for i resten at Europa bliver det forbudt. 

Man kan sige at svinene også bliver opdrættet under modbydelige forhold i Danmark, og hvis en landmand holdt hunde eller katte på samme måde, som en svineavler holder svin, ville han med garanti blive dømt for dyremishandling. Men i det mindste spiser man svinene. Mærkelig nok, eftersom kødet smager lidt i retning af svinestald. Altså lugten af svinestald.

Stod det til mig skulle alle dyr behandles som om det var dyr og ikke en produktionsenhed på en fabrik, for dyr er ikke beregnet til at befinde sig indendørs på en fabrik. De er beregnet til at leve udendørs. Som vilde dyr, der lever af vilde planter. Det kommer aldrig til at ske, i hvert fald ikke i Danmark, men traditionel dyremishandling af svin burde forbydes, så vi kun har fritgående svin i Danmark. Og selvfølgelig det samme for kvæg og fjerkræ. Det har lange udsigter, og sker næppe i min levetid. Men hvem ved, bevidstheden er langsomt stigende, men man må sige, at det godt nok også går meget langsomt. Man vil forbyde produktionen af buræg i Danmark, så hvis det ikke allerede er blevet forbudt ved årsskiftet, så bliver det det i løbet af 2023. Desværre har de tilbageværende ægproducenter, syv styk, hele 12 år, til at  fortsætte deres dyremishandling, inden de skal stoppe med deres produktion. Engang indser man, at skrabeæg også er en modbydelig måde at producere æg på, hvor tusindvis af høns er mast sammen i kæmpe haller. På same måde vil folk en dag indse, at det er forkert at opdrætte kyllinger på en måde der gør, at deres ben brækker, hvis man ikke når at slagte dem i tide. Det kan godt være, at en del danskere må indskrænke deres kødforbrug, hvis det bliver lovpligtigt kun at opdrætte fritgående dyr i Danmark, men det kommer de ikke til at dø af. Tværtimod, de kommer til at leve længere, så det er ikke synd for dem. Selvom man selvfølgelig kan argumentere for, at som verden ser ud, og som fremtiden ser ud, så er der ingen grund til at leve længere end nødvendigt. 

Når jeg fylder 60 får jeg mulighed for at sige nej tak til genoplivning, men i første omgang kommer jeg nok ikke til at tilmelde mig ordningen. Ikke fordi jeg gerne vil blive en gammel mand, men selve livet er interessant, så når jeg kan leve uden psykiske og fysiske problemer af betydning, så vil jeg gerne iagttage hvordan livet udvikler sig. Desværre går det mere ned ad bakke end op ad bakke, i hvert fald når man ser på klima og miljø, men jeg vil gerne leve så længe at jeg kommer til at opleve, at der bliver mindre plastic i havet og ikke mere. Jeg venter stadigvæk på den mentale revolution, hvor det enkelte menneske bryder ud af sin boble og begynder at fatte hvordan verden hænger sammen. Ind til videre går det snarere den modsatte vej, og så længe det gør det, er der intet håb for menneskeheden. Hvis menneskeheden skal overleve er den nødt til at lære at samarbejde, og det går det skidt med. Bare ta USA. USA bliver mere og mere splittet og samarbejdet mellem demokrater og republikanere bliver dårligere og dårligere. Det siger sig selv at USA ikke kan fortsætte med at eksistere som en samlet nation hvis det fortsætter. USA kommer til at blive splittet i to eller flere nationer, det er uundgåeligt, hvis de ikke lærer at tale sammen og prøve på at forstå hinanden. Måske er det allerede for sent for USA's vedkommende.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar