tirsdag den 11. april 2023

Die dumme Dänen.

Det er umuligt at komme i kontakt med Marianne, så hun ligger stadigvæk og sover rusen ud derhjemme, gætter jeg på. Hun har sikkert været vågen hele natten. Efter at tilbragt de 10 første dage af april hos mig, hvor jeg har betalt hovedparten, har hun rigeligt med penge, mindst 200 kr. om dagen resten af måneden, så det er er i hvert fald ikke økonomien, som sætter en stop for drukturen foreløbig. Der er absolut ingen som forstår hvorfor jeg stadigvæk er sammen med hende, og det gør jeg måske heller ikke helt selv, men sådan er det nu. Dum er hun i hvert fald ikke. Når vi ser en film genkender hun næsten altid øjeblikkeligt hvem skuespillerne er, ligegyldigt hvor godt de er forklædt. Når jeg ind i mellem er hurtigere, skyldes det næsten altid, at det er stemmen jeg genkender, og ikke ansigtet.

Derudover er hun det eneste menneske jeg kender personligt, som forstår hvilke konsekvenser klimaforandringerne kommer til at få for Jorden, og hvor hurtigt det kan komme til at gå. Det er ikke mig der har påvirket hende, men det skyldes at hun, som en af meget få danskere, stoler på klimaforskerne og er i stand til at resonnere. 

Så hvis folk tror, at det vil tage mange årtier før Spanien bliver til en ørken tar de fejl. Måske tar det årtier, men det behøver ikke at ta mere end ganske på år. På samme måde med havisen i Arktis. Måske findes den der stadigvæk om årtier, men hvis omstændighederne er de rette, kan den lynhurtigt forsvinde. Hvilke konsekvenser det så får for afsmeltningen af indlandsisen på Grønland, kan vi kun gisne om, men at effekten bliver voldsom, er der næppe nogen tvivl om.

Det mærkelige er, at vores uduelige politikere ikke fatter en brik. De snakker om "grønne biler" som er godt for klimaet. Sådan en gang vrøvl. Cykler er godt for klimaet, ligesom eldrevne tog og sporvogne, men ikke "grønne biler". De findes ikke. Det er så heller ikke klimaforskerne som foreslår, at vi skal begynde at køre i elbiler. Deres forslag til hvordan menneskeheden skal indrette sin levevis, er en hel del anderledes end politikernes.

Så der er intet håb om at udledningerne af drivhusgasser kommer til at falde markant de næste mange år. For inderne, kineserne, afrikanerne og latinamerikanerne, vil alle sammen også have biler. Kina er godt på vej, men der er stadigvæk meget, meget lang vej før de er oppe på Danmarks niveau. Inderne er så småt begyndt med privatbilismen, og deres bilpark vil eksplodere i løbet af de næste par årtier.

I det mindste bliver der snart en bil mindre. Dvs. det gør der nu nok ikke, der kommer bare en anden chauffør. Den nuværende chauffør har indset, at det at anskaffe sig en bil, er det dummeste han nogensinde har gjort. Ikke fordi den udleder CO2, men fordi den koster en del mere i forhold til offentlig transport, og frem for alt, at han næppe ville sidde med alvorlige knæproblemer, hvis han ikke havde haft en bil. Man kan sige, at uden coronanedlukning af fitnesscentre, ville der nok heller ikke have været problemer, men den beslutning havde han ingen indflydelse på.

Så er der det med maden. Kødet, som langt de fleste danskere betragter som en vital del af et måltid. Produktionen af kød er endnu mere skadeligt for klimaet og miljøet end privatbilismen, og langt de fleste danskere er bedøvende ligeglade. Nu er det jo ikke fordi at man ikke kan lave særdeles velsmagende vegetarmad, men eftersom de fleste danskere bliver massivt hjernevasket under opvæksten, til at opfatte kødet som uundværligt for at lave et velsmagende måltid, så er der intet håb om at danskernes enorme kødforbrug kommer til at falde foreløbigt. En af konsekvenserne er, at Danmark nu hovedsageligt består af grønne ørkenområder, hvor der dyrkes afgrøder, der kan bruges som dyrefoder. At 80% af svineproduktionen fra den underskudsgivende landbrugsindustri eksporteres, er så en anden sag. Kineserne skal jo også have kød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar