mandag den 17. april 2023

Sneglene vandt krigen

Jeg hentede Marianne i går i København og vi kørte op til Kolonihaven og besluttede at overnatte der. Varmeblæseren kørte nærmest uafbrudt hele aftenen, og blev først slukket da vi gik i seng sent om aftenen. Og Marianne tændte den da hun stod op om morgenen.

Efter halvanden måned på druk eller noget i den stil var hun blevet ædru, men hendes søvnrytme er totalt ødelagt så hun brugte en stor del af natten på at lytte til min snorken. Jeg fik rigeligt med rødvin, næsten to flasker plus et par øl, så jeg sov godt og tungt, men kunne til gengæld konkurrere med Marianne om at have det dårligst da jeg vågnede.  Vi var jo i bil og eftersom vi var blevet enige om at ta ned og overnatte i lejligheden i dag, var jeg nødt til at begrænse ølindtagelsen kraftigt, så det blev kun til tre øl i løbet af eftermiddagen. Jeg skal jo til fysioterapi i morgen klokken 11:30 og har planlagt at træne i fitnesscentret i morgen inden jeg skal til fysioterapi, så jeg skal i hvert fald ikke drikke alt for meget i aften. Knæet plager en smule, men jeg regner med at møde på arbejde på onsdag. Jeg kunne måske også være mødt på arbejde i dag, men jeg har før prøvet at møde op lidt for tidligt på arbejde, for så at være nødt til at sygemelde mig igen, fordi det var for tidligt. At jeg har en kronisk skade på senen i venstre storetå, skyldes helt sikkert at jeg har været for hurtigt til at raskmelde mig, og jeg har absolut ikke lyst til at få flere kroniske skader.

Så i dag dryssede jeg lidt rundt i køkkenhaven og ordnede lidt. Jeg har opgivet at bekæmpe sneglene, ved at slå dem ihjel. Så jeg samler dem ikke ind, og jeg laver ingen ølfælder eller bruger andre metoder for at begrænse deres antal. Til gengæld har jeg sørget for at der stort set ikke er noget de gider æde i køkkenhaven. Jeg har en terrasse og omkring den er der nogle blomster, men dem får de lov til at æde. Jeg har sat masser af løg til påskeliljer, men de er godt i gang med at æde de sidste påskeliljer. Der er en enkelt pinselilje, og af en eller anden mærkværdig grund har de ikke rørt pinseliljen. Så måske sætter jeg nogle flere pinseliljer. Så jeg har lagt kartofler, sat løg og hvidløg, og sået nogle andre urter, og så må sneglene æde der de vil og det de ikke gider æde, dyrker jeg til næste år , og så dropper jeg at dyrke de de gerne vil æde. Så hvis de æder alle kartoflerne, så får jeg ingen kartofler til næste år. Ultimativt laver jeg køkkenhaven om til en græsplæne igen og planter nogle frugttræer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar