torsdag den 7. juli 2016

Højst besynderligt. Nu befinder jeg mig langt inde i fjeldet, kun tre kilometer fra Grautheller og er er udmærket mobilforbindelse. Jeg slog teltet op for en time siden, fordi jeg ikke Gad at gå længere. Det regner godt nok, men der lykkedes at slå teltet op uden at det blev vådt indeni,
nok fordi det ikke blæste.

Jeg kunne sagtens ha gået til Grautheller og overnattet der, men jeg satser på at vågne op til tørvejr, så teltet kan nå at tørre inden jeg pakker det ned. Lige nu holder jeg en sypause. Jeg har åbenbart været lidt for hård ved teltet da jeg slog det op, så der er kommet en ca. 20 cm lang flænge i inderteltet. Så jeg ligger på ryggen og syr med bittesmå sting, hvor jeg ved hvert eneste sting kører nålen igennem den lille løkke der dannes når tråden næsten er kørt igennem. Ved at låse hvert eneste sting på den måde risikerer jeg ikke at hele syningen går op hvis tråden knækker. Det tar bare enormt lang tid, men den har jeg masser af.

I aften står den på ungarsk gryde med kartoffelmos. Meget praktisk med kartoffelmos, for jeg koger først noget vand og hælder det på en termokande. Så kommer jeg pulveret til sovsen i koldt vand sammen med noget sojaprotein, der skal forestille kød. Det minder også om det i konsistens og smag. Retten skal stort set bare op at koge og så er det færdigt. Så den varme vand i en gryde med lidt salt og kartoffelpulveret op i og vips er det færdigt. Det går ret hurtigt og der bliver ikke brugt ret meget sprit. Jeg har ikke engang brugt en halv liter endnu og jeg får havregrød til morgenmad og suppe til frokost. Dvs. varm mad tre gange om dagen plus kaffe.

Spritten er jeg nødt til at slæbe med. Den kan kun købes hos en isenkræmmer eller den slags. Landhandlen i går havde selvfølgelig alle mulige giftige rengøringsmidler, men ikke husholdningssprit. Nordmændene er åbenbart meget bange for at folk skal drikke det, for ikke nok med at der er denatureringsmiddel i det. Det er også farvet med en meget kraftig rød farve som en ekstra advarsel. Hvilket får spritbrænderen til at blive rød indeni.

Så fordi jeg har erfaret hvor vanskeligt det er at købe husholdningssprit, har jeg taget rigeligt med. Halvanden liter plus det der kan være i brænderen. Når jeg har fået min aftensmad og drukket en kop te har jeg måske brugt en halv liter siden jeg begyndte at vandre i lørdags.

Jeg må videre med syningen så jeg kan komme i gang med at lave aftensmad.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar