torsdag den 7. juli 2016

Forbindelsen her virker som vinden blæser. Før var den glimrende og nu er det med nød og næppe.

Da jeg sad om formiddagen og så ud over Ådneram, mente jeg at jeg var på turiststien. Der var jeg sådan set også. Bare den forkerte. Tror jeg. Jeg kunne se at det var en ny sti, så jeg tænkte at det nok var på grund af alt byggeriet at de havde lavet en ny rute. Den gik bare den helt forkerte vej. Den gik mod Taumevatn.
Så jeg forlod den og gik igen uden for stierne. Denne gang over Lysskardknuten og ned gennem birkekrattet på den anden side.
Heldigvis var der masser af myr, så der gik ret hurtigt med at komme ned på den anden side. Normalt undgår jeg myren hvis jeg kan, men når alternativet er at kæmpe sig vej gennem krat med store sten der er dækket at et tykt lag lyng og blåbærbuske, så foretrækker jeg myren.

Myren er egentlig behagelig at gå på. Den er blød og helt jævn. Alle andre steder er underlaget ujævnt, selv græsset men myren er jævn. Den er godt nok våd, sjaskvåd, men hvis man har gummistøvler eller rigtig gode vandrestøvlerne så er myren meget behagelig at gå på. Den eneste ulempe er at den er lumsk, meget lumsk. Man ved aldrig hvornår foden pludselig dumper igennem og man får en våd fod. To gange er det sket indtil videre på denne tur og begge gange var myren kun en meter bred. En anden tur jeg var på dumpede benet i til over knæet og kun fordi det gik hurtigt og støvlen var snøret tæt, undgik jeg at få våde tæer. Den farligste type er en hængemyr. Der gælder det om at strække armene ud til siden for ikke at plumpe helt igennem. Jeg kender en som har prøvet det, og han huskede heldigvis det med armene.

Jeg kom ned over myren, den kan sagtens hælde en hel del, og over en ret stor myr uden at plumbe igennem, og ud til vejen hvor jeg skulle over en bro. Det gik ret hurtigt for jeg var pissesur over at de ikke havde skiltet med hvilken rute det var. Normalt plejer der at være et tydelig skilt der angiver hvilken hytte man er på vej hen til, men det var der ikke her. Heldigvis er jeg vant til at gå uden for stierne, men jeg tror at næsten alle andre vender om for at prøve at finde den rigtig sti. For mit vedkommende kom det nok til at gå hurtigere, end hvis jeg havde fulgt turiststien, for jeg gik stort set i fugleflugt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar