lørdag den 7. maj 2022

Kontant afregning ved kasse 1

Normalt sover jeg i kolonihavehuset og Marianne cykler ned til lejligheden og overnatter der. Således også i dag, men eftersom jeg har ferie i næste uge og tar til Jylland på mandag, så kørte jeg ned til lejligheden i dag for at vaske tøj, så det kan nå at blive tørt til i morgen. Ellers vil jeg have en kæmpe tøjvask næste weekend og det gider jeg ikke.

Så jeg tænke at vi kunne spise morgenmad sammen og tog ost, smør og æg med. Brødet var i fryseren i lejligheden. Jeg kan læse og har mange gange læst at man skal holde sig fra fede mælkeprodukter når man har urinsyregigt, men at læse og forstå er ikke det samme. Men her er det at denne sygdom er uhyre praktisk, for kort efter morgenmaden begyndte jeg at få nogle smertefulde jag i venstre fod. Så det var en rigtig dårlig ide at jeg ikke nøjedes med havregryn med skummetmælk, og straffen kom øjeblikkeligt. Så jeg tog bilen og kørte op til lejligheden for at ta noget medicin for at forhindre anfaldet i at udvikle sig. Egentlig burde jeg ta to tabletter med det samme og en mere en time senere, men jeg kan mærke at min nervebetændelse, som for det meste er umærkelig, blusser op igen når jeg tar medicinen. Så valget står mellem pest eller kolera for mig. Den medicin som jeg eventuelt skal ta for at sænke urinsyreniveauet er vist uskadelig, men anfaldsmedicinen er farlig for mig. Så jeg har ikke andre muligheder, end at leve så jeg ikke får anfald. Dvs.  at jeg skal lære at forstå det jeg læser og ikke vente på at erfare det personlig.  

Fremover er det slut med fede mælkeprodukter, i hvert fald i den koncentrerede for i et morgenmåltid med smør og ost. Jeg tvivler på at en vegetarpizza med ost vil have samme effekt, fordi der også er mange andre ingredienser end ost og brød. I går lavede jeg en løgtærte og der kunne absolut intet mærke selv om der var masser af ost i tærten. Og det skyldes formentlig at der også var masser af løg, og de har vist en meget positiv effekt på urinsyreniveauet.

For mig er det intet problem at leve som laktovegetar, hvilket selvfølgelig skyldes at jeg ikke bryder mig specielt meget om kød. Så på den måde er det en fordel at jeg nu har fået urinsyregigt, for så kan jeg sige at jeg er nødt til at  være vegetar fordi jeg ikke kan tåle at spise kød. Selv Marianne har uden at blinke accepteret at jeg fremover kun vil spise vegetarisk, men hun har også set min opsvulmede fod. 

Det eneste jeg kommer til at savne er øllerne. Siden sidste lørdag har fem kolde øl stået og kedet sig i køleskabet, og det er jo dybt tragisk. Jeg havde spekuleret hvad jeg skulle gøre ved dem, men i morges faldt tiøren. Sneglene. Der er enormt mange snegle i haven og det er umuligt at samle dem alle. Jeg har godt nok hørt om ølfælder og afprøvet det et par gange, men jeg har ikke kunnet få mig selv til at servere øl for sneglene. Ikke efter at jeg adskille gange har set dem snuppe en tår, for så bagefter at fortsætte med ædegildet. En del fik ganske vist en tår over tørsten, men alligevel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar