tirsdag den 3. maj 2022

Et studie i puriner




 Fødderne har det ikke specielt meget bedre i dag, men det bliver jo bedre på et tidspunkt. På det seneste er jeg begyndt at få små kugler under huden på siden af hælene, og det er ikke et godt tegn. Det er topi eller thopi som er aflejringer af uratkrystaller under huden. Hvis det lykkes mig at sænke urinsyreniveauet i blodet, vil de formodentlig blive opløst og forsvinde med tiden, men det kan ta flere år.

Da jeg har masser af tid nu studerer jeg tabeller for at se, hvilke ændringer i min kost de seneste år, der har medført en ændring af purinindtaget, og ud over at jeg spiser langt mere makrel i tomat end tidligere, så spiser jeg også meget meget mere broccoli. Tidligere spiste jeg flere løg og gulerødder. Og det gør en forskel når man som jeg ofte spiser en halv eller en hel broccoli til aftensmad. Broccoli indeholder 5 gange så mange puriner som gulerødder og 7 gange så mange puriner som løg. Så måske burde jeg gå tilbage til at lave en løgtærte og ikke en broccolitærte når jeg får lyst til at lave tærte. Og måske burde jeg bruge mere hvidkål i min mad.  Det har også et lavt indhold af puriner, men samtidig er ret højt indhold af c-vitaminer. Men i det store og hele kommer jeg nok ikke til at ændre mine kostvaner specielt meget, det er næppe nødvendigt. Jeg skal bare tilbage til de samme kostvaner som jeg havde for 20 år siden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar