lørdag den 2. april 2022

Av, av, av sagde katten.

 Jeg må indrømme at jeg har fortrudt at jeg ikke slog naboens kat ihjel på stedet da den engang gik ind i mit kolonihavehus. I modsætning til de fleste har jeg faktisk lovhjemmel til at slå den ihjel på stedet, fordi jeg er astmatiker og stærkt allergisk over for katte. Jeg nøjedes dog med at ta den i halen og slynge den gentagne gange ned i gulvet for at få den til at forstå at det var forbundet med akut livsfare at gå ind i mit kolonihavehus. Det gælder sådan set enhver ubuden gæst. Duen som trippede ind i stuen var lidt mindre heldig og endte som aftensmad. Det var ikke en ringdue men en forvildet tamdue, så også her havde jeg lovhjemmel til at slå den ihjel på stedet. Hvad angår katten har jeg seriøst overvejet at melde min nabo til politiet fordi han ikke holder katten på egen matrikel som loven foreskriver. Men som alle andre andre kattejere er han pisseligeglad med loven og lader katten rende som den vil. Hvis den skider i en sandkasse og børnene bliver dødssyge, og det kan de sagtens blive, så er jeg ligeglad for jeg har ingen børn. Men den skal under ingen omstændigheder skide i min have. Hvis jeg ser den gøre det vil jeg kaste noget efter den der er stort nok til at dræbe den, for jeg har ikke lyst til at blive dødssyg. Men den skider åbenbart når jeg ikke er hjemme. Så da den begyndte at skide i køkkenhaven for et par år siden klippede jeg 10cm lange stykker at en brombær og gemte dem under visse græs mellem grønsagerne. Det medførte en kæmpestor lort midt på græsplænen, men siden har den ikke skidt i køkkenhaven. Men nu har den åbenbart fundet ud af at den vil skide i min "drivbænk" så jeg har skjult brombærkviste i bedet. Katten har åbenbart allerede været der, for nu lå der en brombærkvist oven på jorden. Men man kan aldrig være for sikker, så nu har jeg tænkt mig minere hele bedet med stænglerne fra en buket roser som Marianne købte. De er endnu værre end brombærkvistene.

Katten er nu ikke synderligt bange for mig. Den har flere gange gået forbi mig på et par meters afstand eller mindre i køkkenhaven. Det generer mig nu heller ikke at den går gennem haven. Den skal bare holde sig til stierne i køkkenhaven og under ingen omstændigheder gå ind i kolonihavehuset. Og det synes jeg ikke er for meget forlangt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar