mandag den 20. juni 2016

Det er jo især på grund af Marianne jeg er blevet hængende her på Sjælland i så mange år. Jeg tror jeg for længst havde været væk, hvis det ikke havde været for hende, men nu får det en ende. Marianne skrev godt nok at Jeanette ville overføre 1000 kr når hun fik SU den 1. men det kommer ikke til at ske. Utroligt at Marianne bliver ved med at tro på Jeanettes løgnehistorier. Hun er også en fantastisk skuespiller, men skal bare hele tiden huske på, at det netop er skuespil. Det er noget hun siger for at berolige sin mor. I hvert fald et par uger. Problemet er bare, at jeg utallige gange har oplevet Marianne været ulykkelig over at Jeanette endnu engang har snydt og løjet for hende. Massevis af gange har hun sagt, at Jeanette og Kristian udnytter hende. Det kommer nok aldrig til at stoppe. Men det bliver uden mig, selv om det er enormt hårdt.

Jeanette har det langt lettere. Hun er ude af stand til at følge anger, skyld, medfølelse og den slags. Hun forstår begrebet stolthed, men ære, det at opføre sig værdigt over for andre mennesker, det forstår hun ikke. Hun forstår begrebet sympati, men fatter ikke hvad empati er. Det er jo let at lyve, snyde og bedrage andre mennesker, og selv ens mor, når man er ude af stand til at få dårlig samvittighed, og når man er revnede ligeglad med, hvordan man bliver opfattet som menneske. Men når ikke engang hendes egen søster vil låne hende penge, så er der jo en god grund til det. Som sangen jeg lagde ud handler om, så er Marianne desværre ude af stand til at sige nej, så også fremover vil hun blive udnyttet. Det er hendes valg, desværre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar